Czynniki te obejmują budżety czasu podróży, teoretyczny limit psychologiczny sugerujący długoterminowe ograniczenie ilości czasu, który ludzie przeznaczają na podróże trwające około jednej godziny dziennie. Badania wykorzystujące to pojęcie (choć nie zawsze zdefiniowane w ten sam sposób) obejmowały badania przeprowadzone przez Zahaviego (1974), Mogridge’ a (1983) i Metza (2010), które sugerowały, że nasycenie będzie naturalnie wynikało z obserwacji, że dostęp do miejsc docelowych zwiększył się wraz z prędkością kwadratową, ale został zniwelowany tendencją do oferowania przez każdy dodatkowy wybór miejsca przeznaczenia coraz mniejszych dodatkowych korzyści.
Marchetti zaproponował wersję, czasami nazywaną „Marchetti Wall”; kiedy miasta stają się szersze niż „godzina”, przestają rosnąć, stają się dysfunkcjonalne, lub oba.
Usuwanie filtra cząstek stałych a rozwój transportu publicznego i inne kwestie
Na przykład podróż koleją w Wielkiej Brytanii przeszła renesans, według jednego z punktów widzenia. W Stanach Zjednoczonych Amtrak co roku od 2000 roku, z wyjątkiem 2009 roku, wystawia rekordową karierę. Odwrócenie niekontrolowanego rozrostu miast i innych zmian w zaludnieniu zmienia się z przedmieść na miasto.
- Rozwój kultury urbanistycznej – Starzenie się miast, zwłaszcza ich infrastruktury drogowej, której znaczna część znajduje się na końcu lub w pobliżu planowanego okresu życia.
- W Polsce utrzymanie – Rosnące koszty posiadania samochodu, w tym koszty ubezpieczenia i parkingu, często zmuszają do usuwania filtra cząstek stałych w autach.
Polityka ograniczająca ruch drogowy, taka jak „deptakowanie” centrów miast, łagodzenie skutków ruchu drogowego, kontrola parkowania, opłaty za zatory komunikacyjne. - Rozpowszechnienie różnych sposobów posiadania i wynajmowania pojazdów, takich jak Streetcar, Zipcar i Whipcar, jak również innych opcji wspólnego korzystania z samochodu.
- Przyporządkowanie pojemności dróg z dala od samochodów z chiptuningiem w kierunku rowerów i ruchu pieszego, co prowadzi do zaniku ruchu drogowego.
Zmiany kulturowe szczególnie wśród młodych ludzi, dla których zdobycie prawa jazdy jest obecnie postrzegane jako kluczowy rytuał przejścia do dorosłości, co znajduje odzwierciedlenie w niedawnym zmniejszeniu skłonności młodych ludzi do zdobywania praw jazdy. - W jednym ze sprawozdań sugeruje się, że zmieniło się pojęcie statusu: samochód nie jest już tak samo jak w poprzednich dekadach „dużym prestiżem”. W przypadku tysiąclecia i cyfrowych tubylców mniej uwagi poświęca się kwestii własności rzeczy, zwłaszcza elementów dużych biletów, takich jak samochody. Istnieje raport, że młodzi ludzie postrzegają samochody jako „niepotrzebnie drogie” urządzenia.
- Ograniczenia prawne; na przykład ograniczenia dla nastolatków ubiegających się o prawo jazdy.
Zmiany demograficzne; na przykład wyżu demograficznego, zgodnie z jednym spojrzeniem, w miarę starzenia się wyżu demograficznego podróżują mniej. - Czynniki ekonomiczne, to w szczególności bezrobocie.
Nasycenie popytu w tym sensie, że istnieje „wyrównanie” możliwych miejsc do dojazdu samochodem. Zgodnie z tym poglądem, kiedy sieci drogowe rozwijały się, istniały liczne możliwości dotarcia do nowych miejsc, ale w miarę jak sieci drogowe przestały się rozwijać, popyt na zwiększone podróże samochodowe stał się nasycony.